Teamwork
De tijdlijn voor de bouw mag dan kort zijn geweest, er ging wel heel wat werkvoorbereiding aan vooraf. “Je moet voortdurend afstemmen met de leveranciers, constructeur en installateur”, zegt werkvoorbereider Peter van Someren. “Alle opties die je de kopers voorlegt moeten eerst goed worden gescreend. Kan die sparing daar wel gemaakt worden? Kan die badkamer daar wel worden geplaatst? Alles wordt in 3D uitgewerkt en in dit model kunnen vervolgens ook de andere bouwpartners, zoals de w-installateur, hun informatie kwijt. Het model moet uiteindelijk kloppen. Alle gekozen opties moeten er goed in staan en zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de wensen van de koper. Ik probeer me dan ook altijd te verplaatsen in de koper. Hoe zou ik als koper het liefst zien dat details worden ingevuld.”
“Eigenlijk heb je het hele plan al een keer gebouwd in het model”, aldus Roel Faassen, een van de uitvoerders. “Wij hoeven het model alleen nog maar over te nemen. Al met al hebben we de uitvoering in anderhalf jaar tijd gerealiseerd.”
“Een goede samenwerking tussen alle partijen is sowieso cruciaal”, meent Rob. “Wat dat betreft kijk ik heel tevreden terug op dit traject en het geleverde teamwork. Ik ben echt heel trots op de wijze waarop die samenwerking is verlopen. Met ons projectteam, maar ook met de wijze waarop we met de onderaannemers en andere partijen zijn opgetrokken. Er komt zoveel informatie op je af, meer dan je vaak verwacht, en dan is het ontzettend fijn als iedereen met elkaar meekijkt en -denkt. Je legt de diverse verantwoordelijkheden daar neer waar ze thuishoren en probeert zo het project te managen.”
Bij de hand nemen
“We nemen de kopers van het begin af aan bij de hand, dat vinden we bij Bots heel belangrijk”, zeggen Iris en Laura van de kopersbegeleiding. “Zo organiseren we een startbouwmoment, kijkdagen en inmeetmomenten en vieren we de mijlpalen. Ook versturen we elke maand een nieuwsbrief waarin we vertellen wat er de afgelopen weken is gebeurd.” De gesprekken zijn op locatie bij een keukenleverancier gevoerd, omdat de bouwkeet nog niet voorhanden was. Dat heeft ook voor de keukenleverancier zijn vruchten afgeworpen lacht Iris. “Want veel kopers hebben daar direct voor een keuken getekend!” Laura: “Aan de hand van de ruwbouwtekeningen ga je met de kopers in gesprek over hun persoonlijke wensen en wat ze kunnen verwachten tijdens het bouwproces. Ten alle tijden kunnen ze met ons in contact komen. Sommigen kozen voor een tweede verkoopgesprek.” Veel lastige vragen kregen de dames niet te verwerken. “Natuurlijk zijn er altijd mensen met specifieke vragen. In zo’n geval schakelen we even met de projectleider om daar goed antwoord op te kunnen geven. Ook tijdens de voorschouw en oplevering loopt er een uitvoerder of werkvoorbereider mee, die de meer bouwtechnische vragen kan beantwoorden. Bij dit project verliep alles erg soepel, omdat de woningen er erg netjes bij stonden en we ervoor hadden gezorgd dat knelpunten al waren opgelost.”